Het automatiseren van marketing processen is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de wereld van de marketing. Zo heb je programmatic buying, wat eigenlijk betekent dat er automatisch advertenties worden ingekocht dat zicht richt op een bepaalde doelgroep met relevante boodschap. Maar je hebt nog een techniek die verder gaat dan alleen het aansturen van advertentiecampagnes en daar lees je in dit artikel alles over.

Marketing automation met als doel conversie

Om wat voor techniek gaat het dan vraag je je af? Marketing automation is deze techniek en gaat in principe om het optimaliseren van de customer journey bij business-to-business bedrijven. Met als doel op een goede manier communicatie drijven, met de juiste boodschap op het juiste moment. En dat dat uiteindelijk leidt tot conversie. Je vergroot de retun on investment (ROI), kan uitstekend de performance meten en realiseert bij marketing automation klanten. Let wel dat er een kostenplaatje aan vast zit en dat er veel technische ondersteuning voor nodig is.

Het marketing landschap verandert

Als marketeer loop je in deze tijd tegen veel problemen aan. De markt is in een constante verandering en consumenten zijn veeleisend. Uit onderzoek blijkt dat 78% van de klanten niet meer loyaal zijn. En het gedrag van consumenten verandert continu. Zo zoekt men online en maakt vooral zelf beslissingen, waar bijvoorbeeld een reisbureau overbodig wordt. Email verkeer zal door social media de komende jaren enorm dalen.

Wat zijn de voordelen van marketing automation?

Het beste en voornaamste voordeel van marketing automation is dat strategie en software gelijk ondersteunen bij het genereren van leads. Het komt erop neer dat het automatisch gaat zorgen voor meer en betere leads. Daarnaast leer je meer over je bezoekers en personaliseer je je communicatie. Dat zorgt er dan weer voor de je leads gaan converteren. Als je besluit marketing automation te koppelen met de registratie van conversie en verkoop in een CRM systeem, heb je een precieze analyse welke kanalen en acties tot resultaat leiden. Vroeger was dat een pak lastiger en had je minder het overzicht.

Andere indirecte voordelen van marketing automation

Eén van de indirecte voordelen van marketing automation is dat er een betere combinatie is tussen marketing en sales. Zo is de marketing afdeling meestal verantwoordelijk voor leads en sales voor het converteren van leads naar de klant. Marketing automation staat hierbij in het midden. Met samenwerking kan je bepalen welke koerst het beste te varen. Kies voor online marketing bureau Eindhoven om nog meer te weten te komen over marketing automation.