Linkbuilding is essentieel voor het laten groeien van je bedrijf in de Google search resultaten. Maar hoe krijg je nou eigenlijk backlinks? En wat zijn backlinks? Backlinks zijn links die zich bevinden op andere website en verwijzen naar jouw website. De meeste ondernemers kiezen voor linkbuilden uitbesteden in plaats van dit op hun eigen bordje te leggen. Een digital agency kan namelijk zorgen dat SEO en SEA wordt geïmplementeerd en hierdoor je website een stuk hoger rankt in de zoekresultaten. Iets wat vaak lastig is om zelf te doen en veel tijd kost.

Linkbuilding en Google

Sergey Brin en Larry Page van Google bedachten een nieuwe manier om websites te sorteren in de weergegeven zoekresultaten en dus hoe hoog een website in de zoekmachine moet worden opgenomen. Het idee wat voornamelijk speelde was dat belangrijke en dus relevante websites in de zoekresultaten bovenaan moeten komen. Hier hadden zij een speciale manier voor bedacht. Het aantal backlinks dat naar een website leidt werd van groter belang om te bepalen hoe hoog de desbetreffende website geplaatst zal worden. Hiernaast werd er gekeken hoe belangrijk de websites waren waarvan de backlinks kwamen. Om website een waarde te geven bedachten ze een techniek genaamd PageRank. 

 

Page ranking

Na een tijdje had Google door dat er veel misbruik werd gemaakt van deze manier van waarde toevoegen aan websites. Zo ontstonden er teksten die absoluut niet relevant waren voor het onderwerp maar wel bestonden uit duizenden links waardoor het toch bovenaan de zoekresultaten kwam. Daarom evolueerde Googles nieuwe techniek naar een techniek gebaseerd op kwaliteit en relevantie. 

Hoe kom je aan backlinks?

Er zijn een aantal fundamenten voor goede en betrouwbare backlinks en het voorkomen van valkuilen met linkbuilding. Het belangrijkste aspect van een goede backlink is dat het er organisch of natuurlijk uit moet zien. Een natuurlijk of organisch backlink profiel heeft een aan kenmerken. Om te voorkomen dat Google onterecht een penalty, een strafpunt, uitgeeft aan de website moeten deze kenmerken in acht genomen worden.

Een natuurlijk ogend backlink profiel

Google zelf zegt het namelijk al, een goede backlink moet eruit zien als iets organisch. Dit is het begin van een groot euvel, de meeste professionele en commerciële websites ogen namelijk niet per definitie natuurlijk. Hiernaast is het ook nog zo dat de meeste andere websites dus ook geen links plaatsen naar een commerciële website. Daarom is het verstandig om het linkbuilden uit te besteden aan een digital agency. Zij hebben de specialisten in huis die ervoor zorgen dat er zo natuurlijk mogelijk ogende backlinks geplaatst worden naar je website.