Het keto dieet is een populair dieet voor mensen die willen afvallen. De basis van het keto dieet is dat je zo min mogelijk koolhydraten eet, maar wel heel veel vetten. Dit klinkt misschien wat raar, vetten eten om af te vallen. Maar omdat je niet of nauwelijks koolhydraten eet – waar weer veel suikers inzitten – past je lichaam zijn verbranding aan naar vetverbranding, in plaats van de verbranding van suikers. Zodoende val je met het keto dieet dus af door het eten van veel vetten. Maar welke belangrijke producten mag je nu wel, en welke juist niet eten bij het keto dieet? We zetten de belangrijkste voedingsgroepen voor je op een rijtje.

Vlees en vis

Vlees en vis mag je in hele grote maten ‘gewoon’ eten tijdens het keto dieet. Sterker nog: het zijn belangrijke pijlers binnen het dieet. In vlees en vis zitten veel (gezonde) vetten. Zoals je weet, mag je die juist veel tot je nemen bij het keto dieet. Kies dus ook zeker niet voor de ‘magere’ vleessoorten, zoals mager rundergehakt. Ga juist voor de vollere variant, want vet is goed! Vlees van lam bevat veel goede vetten, terwijl heilbot op visgebied een goede is wat keto betreft.

Groenten en fruit

Op het gebied van groenten zijn de opties voor het keto dieet nagenoeg ongelimiteerd. Veel groenten bevatten niet of nauwelijks koolhydraten, dus die kun je met een gerust hard tot je nemen. Toch moet je nog een beetje opletten. In sommige groenten zitten dus wel koolhydraten. Die kun je dus beter mijden. Denk hierbij aan groenten als pompoen en knoflook. Kijk voor een volledige lijst op de website weightwatchers.com/nl/. Daar vind je handige overzichten van groenten die je goed kan eten tijdens het Keto dieet.

Fruit is een iets ander verhaal. Veel fruitsoorten bevatten suikers – en dus koolhydraten. Toch is het eten van fruit heus niet verboden. Je moet een beetje opletten. Fruitsoorten met veel suikers zijn bijvoorbeeld pruimen, bosbessen en bananen. Wil je graag fruit eten, ga dan voor bessen of een kokosnoot.

Zuivel

Zuivel is zeer geschikt binnen het keto dieet. Je moet er alleen wel mee oppassen. Neem niet meer zuivel dan dat je bijvoorbeeld kip of vis neemt. Ga daarnaast nooit meer voor de magere of light versie van zuivelproducten. Neem juist de volle yoghurt of Mascarpone! Deze producten zijn uitermate geschikt voor het keto dieet.

Noten en zaden

De meeste noten en zaden bevatten zowel vetten als koolhydraten. Het is dus lastig om te zeggen of ze goed zijn tijdens het keto dieet. Niet te veel, is dan altijd een goed advies. Toch zijn er ook noten en zaden die laag zitten in hun koolhydraten, die raden we dan ook aan. Denk hierbij aan pinda’s, amandelen en walnoten.