Ben je nou nooit benieuwd hoe marketing precies werkt? Hoe ze het toch steeds weer voor elkaar krijgen dat een bepaalde productnaam of een bepaald evenement wel steeds in je hoofd terug blijft komen, ook al heb je de daadwerkelijke advertentie maar 1 of 2 keer gezien? Marketingmensen zijn heel slim, en marketing is bijna een soort kunstvorm. Er zijn ook heel veel verschillende soorten marketing. Laten we vandaag eens kijken naar de verschillende soorten online marketing, want we zijn allemaal online.
SEO & SEA
Allereerst hebben we een vorm van online marketing waarvan sommige mensen niet eens wisten dat hij bestond. Ikzelf wist het heel lang niet, totdat ik voor een bedrijf ging werken dat onder andere dit soort marketing gebruikte voor hun producten. De titel van de paragraaf verraadt me al: ik heb het over zoekmachine marketing. Er zijn eigenlijk twee soorten zoekmachine marketing. De eerste is SEO (Search Engine Optimization) en is eigenlijk heel simpel; je zorgt dat je website of webshop aan een aantal criteria voldoet zodat hij goed genoeg is om snel door Google of een andere zoekmachine gevonden en aangeraden te worden. De andere vorm van zoekmachine online marketing is SEA (Search Engine Advertising), en hierbij gaat het om daadwerkelijke marketingcampagnes die gerund worden via zoekmachines. De eerste paar resultaten van een Google pagina, bijvoorbeeld, zijn dikwijls advertenties. Bedrijven betalen de zoekmachine om bovenaan de lijst te komen staan.
Social Media Marketing
Een steeds meer opkomende trend van online marketing is uiteraard Social Media Marketing. Het is een intensieve manier van online marketing, omdat je constant bij moeten blijven en altijd moet zorgen dat je relevant blijft en genoeg content post om ook gezien te worden, maar het is ook een hele lucratieve vorm van online marketing. Er zijn natuurlijk ook allerlei forums en andere ruimtes waar over specifieke interesses wordt gepraat, wat het heel makkelijk maakt om gericht te adverteren. Ook kan je door iemands interesses op social media te bekijken makkelijker bepalen welke advertenties voor welke mensen of doelgroepen interessant zijn.
Dit zijn slechts twee of drie vormen van online marketing, er bestaan er nog een aantal meer. Maar als je deze vormen kent, weet je in ieder geval al een stuk meer van online marketing dan je wist. Het is een ontzettend slim beroep, en wordt ook steeds meer en meer persoonlijk gericht. Je kunt er van houden of niet, maar nu weet je in ieder geval hoe het werkt en hoe je het kunt herkennen. Verdiep je er vooral meer in!