Blog

Boerenfile, muurvast in de stad

Gisteren wilde ik Amsterdam uit, maar alles zat muurvast. Wederom waren het weer boeren trekkers die de ring hadden dichtgemetseld. Voor een half uur ben ik geen centimeter vooruit gekomen op de gracht. Smachtend keek ik naar het kruispunt van waaruit ik zou kunnen ontsnappen, maar het mocht geen baat hebben. Ik was niet de enige die figuurlijk klem zat. De Gemeente was ook zeker niet blij met al dit vaste verkeer. Wanhopig stuurde ze overal verkeersregelaars op af om alles door te laten lopen. Vanuit mijn rustige plek kon ik het duo op mijn kruispunt in alle rust observeren. En rust was het, want ondanks de ongetwijfeld gehaaste uitruk leken deze verkeersregelaars streng maar onverstoorbaar. Ben je te rustig: mensen denken dat je je best niet doet. Ben je te veel aan het dirigeren: iedereen voelt zich gepasseerd op de eerste na. Hoe vind je dit soort mensen, die de balans bewaren. Ik zat in tijdseenheden heel ver van het kruispunt, maar ik werd niet eens geagiteerd.

Googelen in de auto

Met tijd om te doden besloot ik deze vraag verder te onderzoeken. Al googelende kwam ik erachter dat Binck een Cursus verkeersregelaar aanbiedt. Blijkbaar is deze volledig gratis. De eisen waren deels inkoppers en deels verrassend. Goede fysieke gesteldheid, verkeersinzicht en een rijbewijs waren allerminst verrassingen. Het deed me deugd dat mijn inschatting correct was: een representatieve uitstraling was onderdeel van de eisen. Dat de uitstraling als zodanig vanaf ver opgepikt kon worden is dus niet het product van toeval. Items op de lijst de zeker logisch waren maar die ik niet verwacht had waren: een gezonde dosis lef en beheersing van de Nederlandse taal. Dit laatste is waarschijnlijk een stukje praktisch communiceren, maar ook iets wat je moet vermelden. Vaak genoeg moet een verkeersregelaar iemand ergens op attenderen, lees fietsers. Dan helpt Nederlands natuurlijk. De gezonde dosis lef was iets waar ik écht nooit over nagedacht had. Dat mensen die langs de weg werken gevaar lopen met langs snellende auto’s was een inkopper. De snelheid moet immers omlaag als ze aan de slag zijn. Als langs de weg werken risicovol is, is op de weg werken dat helemaal. Toegegeven, ze staan niet op de snelweg mensen aan te sturen, maar je zit wil midden op het kruispunt vaak. Bovendien betekent het dat als je ingezet wordt het verkeer al stroef is. Om dan onverstoorbaar voor een half afslaande, ongeduldige Mercedes te staan, dat vraagt lef. 

Geef een reactie